Galet men sant!

Nu när jag bestämt för att damma av bloggen och få utlopp för skrivbehoven igen tittade jag igenom gamla utkast. Snubblade över denna från 2018... Det är verkligen inte konstigt att kroppen och sinnet inte orkade mer. Lägger upp det för det känns ändå värt att dela med sig. Kanske ännu mer nu när jag har distans till det. När jag har en helt annan vardag och allt inte konstant handlar om överlevnad.

(null)

Juni 2018
 Idag är en sån där dag då man bara vill dra täcket över huvudet. Ändå blev dagen rätt bra. Jag får ofta höra: "jag fattar inte att du orkar!" Helt ärligt gör inte jag det heller.  Jag tänkte jag skulle berätta om min dag. Från start till slut.

Klockan 01-04.40 ca 28-29 grader i sovrummet och fläkten är på. Linus sover jättedåligt för femtielfte natten i rad och vill absolut sova under skinnet på mig. Kombinationen värme och tänder som spricker igenom är inte optimalt för sömn. Flera gånger i timman vaknar jag av att han bökar, tappar nappen  eller slår till mig i ansiktet.

4.45 börjar tjata på maken att han ska kliva upp. Får psykbryt när Linus smackar till mig i ansiktet IGEN och vägrar somna om. Vi letar efter nappen och när vi äntligen hittat den ber jag maken ta med honom ner när han ska äta frukost så jag får sova ENSAM i 10 min. Jag somnade på 3 sekunder.
5.10 Maken väcker mig. Jag kliver upp direkt och lyfter upp Alva ur sängen. Jag sätter mig med henne i fåtöljen i uppehallen och börjar byta ut pyjamasen mot kläder till förskolan. Vi går in på toa och hon kissar. Jag hurrar lite över att blöjan är torr.

5.30 Alva får ett psykbryt när hon tror att pappan sa att hon inte får ta på skorna själv... Jag sätter henne i vagnen och borstar hennes hår. LISEBERGSKEPSEN!!! Den kan vi ju inte glömma!!! Jag hämtar den i soffan och hon tar nöjd emot den.
5.45 går de till bussen och jag passar på att gå på toa.

6.00 jag börjar väcka Freja och Lovisa. Båda är trötta och väldigt svåra att få igång. Jag väcker Dylan. Även han är supertrött.

6.45 alla är uppe och Freja åker iväg på sparkcykeln med Dylan.

6.50 Lovisa lovar att hämta Alva efter skolan och går till skolbussen.

Linus vaknar så vi äter frukost.

Jag ser igenom mailen, scannar in papper till jobbet och fixar lite grejer som strulat. Jag uppdaterar listan på vilka jobb som ska sökas.
Jag får information om att körskolan vill ha körlektion med mig dagen efter och bokar in det.

Eftersom jag ska på kurs i Karlskrona på kvällen och resvägen tar en stund behöver jag packa medan Linus river ner allt han kommer över.

12.00 Lovisa hör av sig och undrar om jag kan hämta Alva själv. Hon har slutat redan och är supertrött. Jag är på väg ut och måste mitt i stressen försöka få ihop eftermiddagen. Igen.

På väg till bussen får jag äntligen tag på Dylan som också slutat tidigare. Han går med på att hämta Alva och han meddelar Lovisa.

13.45 är jag framme i Ronneby och möter upp Freja på resecentrum. Vi tar tåget till Karlskrona, maken slutar 16.00 så Freja är med för att vara med Linus till Christian kommer.

Jag har fortfarande inte ätit någonting på hela dagen och har endast druckit lite kaffe så jag börjar bli väldigt hungrig. Vi hinner däremot inte äta eftersom vi måste få tag på gula tröjor till alla.
Under en timma far vi omkring i butikerna och till slut har vi hittat till alla. På fredag är det överraskningsfest för Lovisa med Harry Potter tema och eftersom hon älskar Hufflepuff kör vi i de färgerna...

15.50... springer in på McDonalds och köper mat till Freja. Skyndar därifrån. När vi är nere vid parken och jag går igenom vad som gäller med Freja kommer hon på att hon är kissnödig... Såklart! Toan vid parken funkar inte så hon får en slant och springer in på Subway. Efter några minuter har hon varit på toa och kommer springandes med en kaka i högsta hugg.

16.00 går jag igenom vad som gäller en gång till. Förklarar att eftersom hennes telefon är död så måste hon hålla sig där vi sagt. Pappa kommer så fort han kan med det kan ta 30 min. Hon behöver inte vara orolig för han kommer. Sen skyndar jag mig mot körskolan. Som jag inte vet var den ligger... kollar i kart-appen och går dit jag tror den är. Det visar sig att jag gick åt fel håll. Ändrar riktning och ökar på stegen. Jag kommer fram exakt när kursen ska börja. Visar mitt id och glider ner på min plats. Hungrig!

Jag skickar sms till maken och ber honom meddela när han är framme hos Freja och Linus.

Kursen drar igång. I andra pausen serveras mackor och jag lägger på extra ost som ngn petat av sin fralla. Äntligen ngt att äta!

19.50 är kursen slut. Jag skyndar till Hemköp och handlar lite inför morgondagen. Sen skyndar jag till citygrillen och köper en kebabsallad som jag äter på en bänk vid tågstationen.
20.46 avgår tåget mot Ronneby. Jag tänkte ladda telefonen men som vanligt funkar inte eluttagen. Skickar meddelande till maken om min tidsplan så han har koll ifall jag inte går att nå.

Väl i Ronneby kl 21.08 byter jag om till träningskläder på resecentrums äckliga toalett.
21.30 går bussen mot Kallinge. Jag hittar cykeln som Robin lämnat. Kollar att allt funkar och börjar cykla hem. Jag bestämde mig för den kortaste vägen på 9 km trots att den går genom en grusväg i skogen. Den andra vägen är 3-4 km längre...
Jag börjar cykla ungefär kl 21.50 och inser direkt att sadeln är ungefär 10cm för hög. Jag måste sträcka ner tårna för att nå pedalerna när jag sitter. I övrigt går det rätt bra att cykla. Bromsen hade i och för sig kunnat vara lite bättre men den funkar i alla fall. Jag plingar ringklockan när jag kör genom skogen för att varna rådjur och annat som skulle kunna stå på vägen.
Efter ca 40-45 min är jag hemma. Nöjd och rätt pigg trots allt. Jag har pratat med kossor och får. Sett en igelkott och möss skynda sig över vägen. Ett okänt antal mygg har stuckit mig.
När jag kommer hem är Linus fortfarande i full fart. Han blir så himla glad att se mig. "Mammaaa!"

Jag frågar maken vad han ska ha på sig på Paulas student nästa dag. Han börjar klia sig i huvudet och går upp för att leta fram ngt. Han har gått ner i vikt så kläderna passar inte då bra längre... Lovisa och Dylan redovisar sina klädval innan de går och lägger sig. Jag slår in Paulas presenter och skriver på kortet. Allt medan ögonen går i kors...

Sen börjar jag skriva på en lista över vad jag ska komma ihåg nästa dag. Då ska vi upp tidigt, åka till Ronneby, jag har körlektion och sen möter vi de andra och kliver på bussen till Ingelsta för Paulas student... jag var så trött att jag inte kunde tänka, började packa lite och ta fram kläderna.
01.30 gav jag upp och slängde mig i koma på sängen...